Moje Nagranie

ANDY HARRIS - Wasteland

Andy Harris Wasteland Music for Piano, Four Hands 

Tamara Granat - fortepian, Eri Iwamoto-Bukowian - fortepian

 

"Wasteland" to zbiór kompozycji Andy'ego Harrisa z lat 1992-2001, napisanych w Krakowie, Warszawie i... w pociągu. Inspiracją dla najbardziej hipnotycznego, a zarazem tytułowego utworu na płycie, było dzieło T.S. Eliota "Ziemia jałowa" i doświadczenia pierwszego dłuższego pobytu kompozytora w Polsce w 1998 roku. Płyty słucha się doskonale, być może dzięki faktowi, że Harris pisze także muzykę musicalową i dziecięcą. Kolejne utwory w subtelnym wykonaniu Tamary Granat i Eri Iwamoto-Bukowian brzmią prosto i bezpretensjonalnie, a jednocześnie zawierają w sobie magię i tajemnicę. Płyta godna polecenia wszystkim amatorom muzyki fortepianowej.

 

 

Andy Harris: 

Wasteland

Preludes-Mirrors and Images

Preludes-Lines

The Silence of Peace

Two Scenes from Nature 

 

Płyta wydana przez DUX.

Recenzja "Ruch Muzyczny Stycznia 2013" Łukasz Kaczmarek

 

”Andy Harris, Brytyjczyk od dwudziestu lat mieszkający w Polsce, mówi o sobie jako o kompozytorze i nauczycielu. Pięknym owocem łączenia obu tych ról są jego liczne utwory przeznaczone dla dzieci. Omawiana płyta jest jednak w całości poświęcona muzyce "dla dorosłych": kompozycjom na fortepian na cztery ręce. "Od początku zdawałem sobie sprawę, że cztery ręce będą odpowiednim dla mnie środkiem wyrazu" - mówi Andy Harris. Daje temu świadectwo w pięciu prezentowanych cyklach utworów. 
Większość z nich pochodzi z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku (Wasteland, Preludes - Mirrors and Images, Preludes - Lines, The Silence of Peace), a Two Scenes from Nature to kompozycja młodzieńcza z 1974 roku. Niemal każda z miniatur tworzących cykle ma swoją historię, źródło inspiracji, które najczęściej jest natury osobistej. Dla wrażliwej duszy kompozytora impulsem twórczym mógł być widok za oknem, literatura, jaką czytał, filozoficzne refleksje, własne wspomnienia bądź (jak w przypadku młodzieńczych Dwóch scen...) muzyka innych twórców (tu Sceny dziecięce Schumanna). 
Muzyka Harrisa utrzymana jest w nurcie postmodernistycznym. Kompozytor szczególnie upodobał sobie styl minimalistyczny, bogato wykorzystując repetycyjność i ostinatowość. Każdy z utworów charakteryzuje prostota wyrazu, celem autora zaś jest wytworzenie w odbiorcy pewnego stanu, w którym będzie on trwał. Nie chodzi tu o stan głęboki, bo obcowanie z tą muzyką nie wymaga nadmiernego zaangażowania, bądź skupienia. Prostemu pięknu kompozycji An­dy'ego Harrisa brakuje niekiedy treści. Ot, sympatyczne tło, chwila relaksu, godzina dźwiękowej przyjemności. 
Problemem stać się może właśnie owa "godzina", bo dłuższe słuchanie w niejednym odbiorcy zrodzić może wrażenie monotonii i znużenie. Wszystkie utwory są bowiem skonstruowane wedle tej samej reguły, a ich charakter w zbyt dużym stopniu jest do siebie zbliżony. 
Wykonanie Duo Granat (Tamarze Granat towarzyszy tym razem Eri Iwamoto-Bukowian) jest bardzo dobre. Pianistki uzyskują znakomite, jednorodne brzmienie, wielce pożądane dla tej muzyki - prostej i przyjemnej dla ucha, niekiedy skłaniającej do refleksji, ale dla bardziej wybrednego odbiorcy trochę za mało skontrastowanej i nieco płytkiej. Z drugiej strony muzyka z tej płyty mogłaby stanowić idealny materiał do muzykoterapii: dużo ciekawszy i nieporównanie bardziej właściwy niż grane na pozytywce klasyczne melodie, bezlitośnie wykorzystywane w tego rodzaju działaniu.”


SZYMANOWSKI - Piano Works

Eri Iwamoto Szymanowski
Eri Iwamoto Szymanowski

 

Karol Szymanowski - Utwory fortepianowe - Eri Iwamoto 
Acte Préalable 0182 (2008), czas: 62'25"

 

9 Preludium Op.1

Etiuda Op.4-3

Wariacje Op.3

Metopy Op.29

Mazurki Op.50 no.1-4

 

kontakt: iwamoto_eri@yahoo.co.jp

_________________________________________________________________________

Recenzja z "Nasz Dziennik" 

Muzyka polska na płytach

Dzieła fortepianowe Szymanowskiego


 

Nie tak dawno na naszych łamach mogliśmy przeczytać ciekawą rozmowę z młodą, utalentowaną japońską pianistką Eri Iwamoto. Jej debiutancka płyta zawiera muzykę Karola Szymanowskiego. Jest to pianistka o niezwykłej osobowości i wrażliwości muzycznej. 

Eri Iwamoto urodziła się w Nara w Japonii. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 3 lat. Jest absolwentką Uniwersytetu Soai w Osace, Akademii Muzycznej w Warszawie, Hochschule der Künste w Bernie i Conservatoire de Musique de Genéve. Kontynuowała swoją edukację w Bazylei, Weronie. W 2001 r. otrzymała Grand Prix na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Miłosza Magina w Paryżu, a w 2005 r. nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego na VI Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. Koncertuje we Włoszech, Francji, Szwajcarii, Portugalii, Polsce i Japonii. Jej pedagogiem była m.in. Barbara Hesse-Bukowska. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich P. Anderszewskiego, A. Jasińskiego i Fou T'songa.
Na omawianej płycie Japonka nagrała: Preludia op. 1, Wariacje op. 3, Metopy op. 29, Mazurki op. 50 i Etiudę op. 4 nr 3. W Preludiach można dostrzec wpływy Chopina i Skriabina. Wariacje b-moll op. 3 to cykl 12 efektownych i oryginalnych wariacji. Etiuda op. 4 nr 3 jest najbardziej znanym utworem fortepianowym Szymanowskiego. Grywali ją na koncertach m.in. Paderewski, Rubinstein. Metopy op. 29 zostały skomponowane w 1915 r. pod wpływem doświadczeń z podróży do Włoch i Afryki i kontaktów z kulturą antyczną. Metopa to w architekturze kwadratowa lub prostokątna płyta na fryzie w budowlach starożytnej Grecji. Była ona zazwyczaj zdobiona płaskorzeźbą przedstawiającą zdarzenia mitologiczne lub historyczne. Jest to cykl złożony z trzech części: Wyspa Syren, Kalipso, Nauzykaa, które nawiązują do zdarzeń z Odysei Homera. Mazurki op. 50 powstały w latach 1924-1925. W ostatnim okresie swej twórczości Szymanowski zaczyna podążać drogą bliską Chopinowi. Głównym tematem staje się folklor i muzyka ludowa, szczególnie Podhale. Charakter Mazurków wyznaczają ostre rytmy, surowość, dynamizm, spontaniczność oraz prosta liryka pieśni ludowej. 
Jakie jest zatem nagranie Eri Iwamoto? Pisząc krótko: bardzo dobre. To świetne wykonanie, od początku do końca pięknie, bogato i czysto intonowane. Japońska pianistka podeszła do muzyki Szymanowskiego z niezwykłą pieczołowitością, wkładając w jej interpretację cały swój talent, osobowość i emocje. Ten album to wspaniały hołd złożony polskiemu kompozytorowi. Piękna muzyczna kreacja najwyższej klasy. O jego sile stanowi niebywała precyzja gry Eri Iwamoto, co sprawia, że wszystkie warstwy partytury są elegancko wykonane, proporcje między nimi - świetnie przemyślane. Dźwięk jest perlisty, aksamitny, piękny. Narracja potoczysta, skupiona, a samo frazowanie niemal natchnione z efektownym legato. Jej interpretacja muzyki Szymanowskiego jest zdecydowana, nasączona bogatymi emocjami. Sam album jawi się jako bardzo udana produkcja propagująca polską muzykę przez zagraniczną artystkę. Polecam!
ks. Arkadiusz Jędrasik

Karol Szymanowski - Utwory fortepianowe - Eri Iwamoto 
Acte Préalable 0182 (2008), czas: 62'25"
Można kupić: Acte Préalable, 
tel. (22) 648 88 38 lub e-mail: actepre@wp.pl

What's New

Andy Harris Wasteland
Andy Harris Wasteland

New Release!

 

Listen to it from here!

http://eriiwamoto.jimdo.com/photo/movies/ 

 

Eri Iwamoto-Bukowian's new CD information.

 

Andy Harris
WASTELAND - Music for Piano, Four Hands

Wasteland(1998), 
Preludes-Mirrors and Images(1994-2001),
Preludes-Lines(1993-1999),
The Silence of Peace(1997),
Two Scenes from Nature(1974)

Perfomer:
Tamara Granat
Eri Iwamoto-Bukowian

Publisher:DUX